Vanlige spørsmål

Dette er de vanligste spørsmålene vi får av folk som kontakter oss.

Mobilbetaling

Telefonen min er sperret for innholdstjenester!

Om du får svar på tekstmeldingen din om at vi ikke kunne sende betalt tekstmelding til deg, er det et problem med din teleoperatør (Telenor, Netcom, Chess, eller lignende).

I slike tilfeller vil vi ikke trekke penger fra mobilkontoen din. Alternativet ditt er å betale oss via kredittkort.

Koden min fungerer ikke!

Når vi får disse henvendelsene er det disse tingene vi sjekker:

  • Har du skrevet koden rett? Det er lett å ta feil av enkelte tall og bokstaver (tallet 2 og bokstaven Z, tallet 5 og bokstaven S, tallet 1 og bokstaven I er de vanligste man leser feil). Tekstmeldingen du får av oss består kun av tall og store bokstaver.
  • Har du allerede lagt inn koden? Om du allerede har lagt koden inn på våre nettsider, vil du ikke kunne legge den inn på nytt. Første gang du legger inn koden blir den koblet til din konto, og systemet husker den.

Om du kontakter oss fordi koden din ikke fungerer, er det lurt om du tar med telefonnummeret du sendte tekstmeldingen fra, slik at vi lettere kan finne ut hva som er galt.

Kredittkortbetaling

Betalingen min ble ikke registrert

Før du betaler med kredittkort må du har opprettet og være logget inn på en brukerkonto hos oss. Når du betaler med kredittkort, vil betalingen registreres på den brukerkontoen du var innlogget med da du betalte.

Med de fleste norske kredittkort er betalingen umiddelbar, og betalingen vil være registrert på kontoen din innen få sekunder.

Dersom betalingen din ikke er kommet inn på din konto innen en halvtime etter betaling, ta gjerne kontakt med oss.

Generelle spørsmål

Hvordan får jeg nytt passord?

Gå til siden for glemt passord og få nytt passord tilsendt på SMS.

Hvordan kontaktes dere?

Det er lettest å få tak i oss ved å bruke vårt kontaktskjema.

Dersom det gjelder oppgaver i våre prøver har vi ikke mulighet til å svare på slike henvendelser via telefon.

Kan jeg ta praktisk førerprøve etter å ha bestått på denne nettsiden?

Nei, absolutt ikke. Oppgavene på denne nettsiden er øvelsesoppgaver, og vi har ingenting med avviklingen av den ordentlige førerprøven å gjøre.

Den ordentlige teoriprøven kan du kun ta hos Statens Vegvesens trafikkstasjoner.

Hvorfor vises alltid fasiten etter hvert spørsmål?

Fordi vi ønsker at du skal lære mest mulig! Dersom du får se det riktige svaret med en gang er det mye større sjanse for at du husker hva som er rett.

Du kan velge å slå av fasiten når du svarer riktig på et spørsmål. Det gjør du enklest fra din profil (lenken fungerer kun når du er innlogget).

Hvor like er deres prøver til den ordentlige?

Forhåpentligvis veldig like, men det er vanskelig for oss å kontrollere. Ingen av oss ønsker å miste lappen for å ta teoriprøven på nytt, så vi holder oss til å stole på de mange brukerne våre som sier at mange av spørsmålene er like.

Hvordan prøven du får fra Statens Vegvesen ser ut, varierer mye fra person til person. Som våre prøver er disse prøvene tilfeldig generert av en datamaskin fra en stor database med spørsmål.

Har dere noe med den offentlige førerprøven å gjøre?

Nei, vi har ikke noe med den offentlige teoriprøven å gjøre. Da må du ta kontakt med Statens Vegvesen.

Hvem lager spørsmålene på prøve.no?

Vi lager en del av spørsmålene selv, og noen er det kjørelærere som lager. Alle spørsmål blir kontrollert av erfarne kjørelærere.

Hvordan velges spørsmålene i en prøve?

På prøve.no er alle prøvene tilfeldig satt sammen, med en del begrensninger. De fleste av prøvene våre har flere kategorier, og det blir plukket ut et gitt antall spørsmål fra hver kategori.

Dersom du har tatt prøven fra før, vil systemet prøve å plukke ut spørsmål du ikke har svart rett på tidligere. Av spørsmålene innenfor en kategori som du ikke har svart rett på, velges spørsmålene tilfeldig.

Når du svarer feil på et spørsmål, vil dette spørsmålet ofte dukke opp om du tar prøven på nytt. Dette gjør vi for å sørge for at du har fått med deg det korrekte svaret.

Alternativene på et spørsmål kommer i tilfeldig rekkefølge hver gang du ser spørsmålet.

Hvor ofte oppdaterer dere prøve.no?

Vi oppdaterer og legger til spørsmål ofte. Noen ganger legger vi ut noen få spørsmål, men når vi legger ut mange på én gang skriver vi om det på facebook-siden vår.

Jeg tror jeg har funnet feil i et spørsmål. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss! Husk å ta med referansenummeret som står under spørsmålet når du har svart på en oppgave. Alternativene kommer i tilfeldig rekkefølge, så her er det lurt å skrive litt mer enn "Alternativ 2 er riktig, ikke alternativ 1" da det ikke hjelper oss. Vi setter stor pris på gode tilbakemeldinger, og svarer stort sett på slike forespørsler samme arbeidsdag (og av og til i helgene).

Oversikt