Elbil, hybridbil, diesel eller bensindrevet?

For noen år siden var valget enkelt for de fleste, man kjøpte dieseldrevet bil. I dag er ikke valget like enkelt. Hva blir din neste bil?

I desember 2011 hadde hele 80% av solgte biler dieselmotor. Elbiler stod for 2% av nybilsalget, og hybridbiler hadde ikke mer enn 1,3% markedsandel. Resten var biler med bensinmotor. Man valgte altså dieselbil, eller til nød en bensinbil.

I dag er situasjonen radikalt endret. Endringer i bilavgifter har gjort biler med høyt CO2 utslipp dyrere, og elbilene nyter store fordeler i trafikken og er fritatt det meste av avgifter. I tillegg har utvalget av el- og hybridbiler økt radikalt, og det er nå mange både spennende og praktiske biler å velge i.

Bloggen fortsetter etter annonsen

Teoriprøven for bil

Skal du ta førerkortet? Da må du ta teoriprøven. Med våre øvelsesprøver er du godt forberedt før du tar teoriprøven hos Statens Vegvesen.

Prøv gratis nå

Forrige måned hadde 15,5% av nybilene elmotor, en økning på 27,9% siden mai 2014. Det er imidlertid hybridbiler som har hatt den beste utviklingen i det siste. De har nå oppnådd 14% markedsandel, en økning på hele 73% sammenlignet med samme periode i fjor.

Mer miljøvennlig bilpark

Utslippet per nybil solgt i Norge har sunket kraftig de siste årene. Tradisjonelt har årsaken vært at biler med bensin- og dieselmotorer har blitt mer miljøvennlige, og at bilavgiftene har blitt lagt om til å beskatte biler som slipper ut mer CO2 hardere. I det siste har denne utviklingen stoppet opp. Bensin- og dieselbiler har hatt en beskjeden reduksjon i utslipp det siste året. Nå er det økningen i salget av hybrid- og elbiler som driver utslippet ned.