Elbil, hybridbil, diesel eller bensindrevet?

For noen år siden var valget enkelt for de fleste, man kjøpte dieseldrevet bil. I dag er ikke valget like enkelt. Hva blir din neste bil?

I desember 2011 hadde hele 80% av solgte biler dieselmotor. Elbiler stod for 2% av nybilsalget, og hybridbiler hadde ikke mer enn 1,3% markedsandel. Resten var biler med bensinmotor. Man valgte altså dieselbil, eller til nød en bensinbil.

I dag er situasjonen radikalt endret. Endringer i bilavgifter har gjort biler med høyt CO2 utslipp dyrere, og elbilene nyter store fordeler i trafikken og er fritatt det meste av avgifter. I tillegg har utvalget av el- og hybridbiler økt radikalt, og det er nå mange både spennende og praktiske biler å velge i.

Bloggen fortsetter etter annonsen

Prøv gratis teoriprøve for bil

Vil du stryke på teoriprøven? Da bør du ikke trykke på denne knappen:

Ikke trykk her


Forrige måned hadde 15,5% av nybilene elmotor, en økning på 27,9% siden mai 2014. Det er imidlertid hybridbiler som har hatt den beste utviklingen i det siste. De har nå oppnådd 14% markedsandel, en økning på hele 73% sammenlignet med samme periode i fjor.

Mer miljøvennlig bilpark

Utslippet per nybil solgt i Norge har sunket kraftig de siste årene. Tradisjonelt har årsaken vært at biler med bensin- og dieselmotorer har blitt mer miljøvennlige, og at bilavgiftene har blitt lagt om til å beskatte biler som slipper ut mer CO2 hardere. I det siste har denne utviklingen stoppet opp. Bensin- og dieselbiler har hatt en beskjeden reduksjon i utslipp det siste året. Nå er det økningen i salget av hybrid- og elbiler som driver utslippet ned.