Teoriprøven for motorsykkel

Klasse A/A1/A2

Flere og flere ønsker å ta sertifikat på tung motorsykkel. Dersom du er en av dem kan du trene deg på teoridelen hos oss. Vri om og kjør på!

Våre priser

  • Dagspass

    • Personlig veiledning
    • Rask brukerstøtte
    • App til Android, iOS og Windows
    • Fasit på alle oppgaver
    • Opplesning av alle oppgaver
  • 10-dager

    • Personlig veiledning
    • Rask brukerstøtte
    • App til Android, iOS og Windows
    • Fasit på alle oppgaver
    • Opplesning av alle oppgaver
  • Månedspass

    • Personlig veiledning
    • Rask brukerstøtte
    • App til Android, iOS og Windows
    • Fasit på alle oppgaver
    • Opplesning av alle oppgaver
    • Forklaringer til oppgavene inkludert

Tilbakemeldinger fra kunder

Vi har samlet noen tilbakemeldinger som våre kunder har gitt oss. Se alle tilbakemeldingene fra våre kunder.

Peder Winge
Peder Winge
bestod teoriprøven for motorsykkel
Gode spørsmål som er relevante mot den virkelige teoriprøven. Har brukt Prove.no på moped-teori, mc-teori og bil teorien og har aldri strøket, kjempefornøyd!
Ali Hawleri
Ali Hawleri
bestod teoriprøven for motorsykkel
Kjøpte 10 dagers pakke for 10 dager siden, på prøve.no via mobilen. Klarte å bestå teoriprøven for A klasse/tung motorsykkel med første forsøk i dag

Hvorfor velge Prøve.no?

Apper til iOS, Android og Windows

Med våre mobilapper kan du øve deg der du er, når du vil!

PS! Nettsiden er selvfølgelig mobiltilpasset også, så du kan bruke den om du vil...

Last ned fra App Store Last ned fra Windows Store Last ned fra Google Play

Nyhet! Personlig veiledning

Når du kjøper 30 dager tilgang fra oss, kan vi svare deg på de spørsmålene du måtte ha om kjøreopplæringen.

Vi har over 10 års erfaring med trafikkopplæring, og er beredt til å hjelpe deg når du trenger det.

PS! Vi har også vanlig brukerstøtte kl 8-22.

Tydelige 3D-illustrasjoner

Mange av våre illustrasjoner er laget i 3D-verktøy som viser trafikksituasjonen så tydelig som mulig.

Bildene er laget for å gi deg den beste muligheten til å forstå oppgaven, og selv om trafikksituasjonen er vanskelig, skal det være lett å se hva som skjer.

Den sikre vegen til førerkortet

I en kundeundersøkelse oppga 81% av våre elever at de stod på teoriprøven (kl. B) på første forsøk.

Det må jo sies å være bra, når bare 49% bestod teoriprøven hos Statens Vegvesen det samme året.

Dine resultater

Henter resultater...

Ikke nok data

Du har ennå ikke tatt denne prøven nok ganger til at vi kan vise din statistikk. Du må ha tatt minst 2 prøver før statistikken dukker opp.

Her kommer din statistikk

Vi setter sammen en fin statistikk som gjør det enkelt å se fremgangen din over tid. Lag en konto for å se dine resultater.

[[passed*100|number:0]]% bestått
[[passed*100|number:0]]% bestått
100%
80%
60%
40%
20%
0%
[[result]]

Hva får jeg?

Du får tilgang til alle oppgavene våre for teoriprøven for motorsykkel. I dag har vi 324 oppgaver tilgjengelig i denne klassen.

Teoriprøven for motorsykkel er organisert i 9 forskjellige tema, som du kan lese mer om under.

Hvordan fungerer det?

Tilgangen starter i det øyeblikket du betaler, og er gyldig ut den perioden du har betalt for. Tilgangen kan ikke settes på pause.

Når du har betalt og er innlogget, gir nettsiden deg automatisk tilgang til alle oppgavene. Når du starter en prøve kan du velge enten en kort prøve (10 oppgaver) eller en fullstendig prøve (40 oppgaver). Nettsiden velger da tilfeldig ut riktig antall oppgaver fra hele vår database med oppgaver.

Underveis i prøven får du se fasiten på oppgavene, med en forklaring. Noen oppgaver har også ekstra bilder når du ser fasiten, slik at du får sett situasjonen fra en annen vinkel.

På slutten av prøven får du en oppsummering på om du stod eller ikke. Du kan ha maksimalt 6 feil (av 40 oppgaver) for å bestå prøven.

Temaer

Vi dekker alle 9 temaene som er beskrevet i læreplanen.

  • Kjøretøykunnskap

    Hovedmomenter:
    • Eier- og føreransvar
    • Forskriftsmessig og forsvarlig stand
    • Motorsykkelens vognkort, egenvekt, nyttelast og effekt
    • Motor og drivverk
    • Nødstopp og bensinkran
    • Avgasser
    • Bremsesystemet og hjelpesystemer som bidrar til å forenkle bremsearbeidet på en motorsykkel (integral- og ABS bremser)
    • Styring
    • Hjul, dekk og veggrep
    • Svingarm og forgaffel
    • Sidevogn
    • 3- og 4 – hjuls motorsykler
  • Bekledning og sikkerhetsutstyr

    Pensum for dette temaet inkluderer:
    • Hensikt med og krav til sikkerhetsutstyr.
    • Påbudt sikkerhetsutstyr.
    • Ulike typer sikkerhets- og kjøreantrekk.
  • Grunnleggende fysikk og kjøreteknikk

    Pensum for dette temaet inkluderer:
    • Retningsstabilitet; egenbalanse, tyngdepunkt og etterløp/gaffelhelling på ulike motorsykkeltyper,
      lasting og kjøring med passasjer
    • Ulike førerstøttesystemer
    • Gyroeffekt
    • Dekkets profil og rulleomkrets i sving
    • Sittestilling og forankring
    • Svingteknikk
    • Bremseteknikk og bremsefordeling mellom for- og bakbrems på ulike motorsykkeltyper
    • Akselerasjon

  • Trafikkpsykologi

    Pensum for dette temaet inkluderer:
    • Menneskets psykiske og fysiske forutsetninger som trafikanter
    • Kjøreprosessen, syn og synsfelt, bearbeiding av sanseinntrykk, oppfattelse og bedømming av fart
      og avstand, hodets stilling ved kurvekjøring m.v.
    • Oppmerksomhet, handlingsberedskap, reaksjonstid og responstid
    • Systematisk observasjonsteknikk
    • Hvordan kulde og fuktighet påvirker informasjonsomsettingen
    • Holdninger, innstilling og atferd
  • Kjørestrategi og adferd

    Pensum for dette temaet inkluderer:
    • Trafikksystemet
    • Grunnregel for trafikk, trafikkreglene og forskrifter
    • Plassering og handlingsrom ved kjøring i tett trafikk
    • Fart, plassering og tegn; regler og samhandling
    • Særlige risikoforhold og særtrekk i ulike trafikkmiljø
    • Skilt og oppmerking med spesiell betydning for motorsyklisten
    • Parkering av motorsykkel
    • Flerfeltsveg, envegsreguleringer og kollektivfelt
    • Kjøring i regulerte og uregulerte vegkryss i ulike trafikkmiljø
    • Kjøring i enkeltkurver og s – kombinasjoner; identifisering av kurvetype, vegdekke,
      tverrfall og spor, videre forløp (optiske ledelinjer), hastighet og hensiktsmessig plassering
    • Møteulykker
    • Forbikjøring
  • Motorsykkelkjøring, miljø og risiko

    Pensum for dette temaet inkluderer:
    • Førerdyktighet
    • Motorsykkelens kraftressurser og kjøreegenskaper
    • Trafikkmiljøets krav og motorsyklistens prestasjonsevne
    • Motorsykkelulykker – risiko og tiltak
    • Kjøring med passasjer og lasting av motorsykkel
    • Betydningen av kjøreerfaring
    • Egne valg
  • Vikeplikt

    Pensum for dette temaet inkluderer:
    • Trafikkreglenes § 7.
    • Vikepliktreglenes betydning for sikker og effektiv trafikkavvikling.
    • Fri veg.
    • Vike- og stoppskilt.
    • Inn- og utkjøring på forkjørsveg.
  • Regulering av trafikk

    Pensum for dette temaet inkluderer:
    • Plasseringens betydning for sikker og effektiv trafikkavvikling
    • Sikkerhetssoner
    • Fartens betydning for sikker og effektiv trafikkavvikling
    • Skilting av fartsgrenser
    • Sammenhengen mellom plassering og fartstilpassing
    • Betydningen av skilt og vegoppmerking for sikker og effektiv trafikkavvikling
    • Fareskilt
    • Forbudsskilt
    • Påbudsskilt
    • Sperrelinje og varsellinje
  • Fører og eiers ansvar

    Pensum for dette temaet inkluderer:
    • Registrering av kjøretøy (vognkort).
    • Eierforhold.
    • Førerkortforhold.
    • Forsikring og økonomiske forhold.
    • Vilkår for å øvingskjøre.
    • Offentlige reaksjoner ved overtredelser.